Olen suuri uutiskirjeiden ystävä*, joten tilasin äskettäin Talouselämän version. Hämmästys oli suuri, kun eilen silmäilin sitä. Otsikot nimittäin olivat tyhmää klikkien kalastelua, mutta heti sen perässä luki jälkirivi tai ingressi, jossa otsikon mysteeri selitettiin:
Venäjän ”karu luku” on bkt:n tippuminen 4,5 prosenttia ja karkin mässyttäjän hyvä uutinen on makeisveron korotuksen peruminen.
”Älä tee näin” eli heitä paristoja roskikseen ja ”ala” on suomalaiset mediatalot.
Esitän retorisen kysymyksen: jos kerran klikkiotsikot ovat webin uutiskilpailussa välttämättömyys, miksi uutiskirjeessä ei sitten ole pelkkiä otsikoita? Tai miksei Talouselämän etusivulla ole pelkkiä otsikoita ilman häiritseviä selityksiä?
Tosin nyt pelkään, että joku Talentumilla lukee tämän ja uutiskirjeestä otetaan jälkirivit pois. Tiedätte sitten ketä syyttää.
*: Olen niin suuri uutiskirjeiden ystävä, että pyöritän yhtä sellaista itse: Viisi. Viisi juttua kerran viikossa, ei mainoksia. Kokeile toki.
Tuliko mieleen että pelkät otsikot versus otsikko + ingressi voisivat palvella eri ryhmiä -> aktiivisia lukijoita versus potenttiaalisia lukijoita. Vahingossa vai tahallaan palvellaan sitoutuneita lukijoita?
Jaa siis silleensä että tämä potentiaalinen lukija ei viitsikään mennä sivuille, kun asia on jo kerrottu otsikossa, kun taas aktiivinen lukija menee sinne vaikka asia lukee jo otsikossa?