Kiitos mielenkiintoisesta luennosta. Näin glögiä siemaillessa ja luentoasi palasiksi hajoittaessa tuli muutama pohdinta mieleen.
1:ksi. Rapakon takana Rubert Murdock syyttää, että Google vie häneltä rahat. Onko pienellä suomalaisella kielialueella Google erilaisine palveluineen sisällöntuottajille vihollinen vai ystävä?
2:ksi. Puhuit joidenkin menestyvien aikakauslehtien kotisivujen epäsuosiosta ja keinoista, joilla niiden suosiota on yritetty kasvattaa. Mitä konkreettista hyötyä aikakauslehti, jota ei julkaista netissä, saa nettisivuillensa _toissijaisella_ sisällöllä houkutelluista kävijöistä? Tietystihän se näyttää hyvältä TNS Metrixin viikkokatsauksessa, mutta onko se silti resurssien haaskauksen arvoista. Näkyvyys ei aina tarkoita lisää euroja. Nettiin lähtevän lehden pitäisi joko ottaa riski ja satsata nettisisältöön kunnolla tai unohtaa koko juttu ja pysyä vain printtimediana.
Google Newsin Suomi-lanseerausta on odoteltu pitkään. Virallisesti kukaan ei sano asiasta mitään, mutta olen ymmärtänyt, että mediayhtiöt ja Google on jutelleet. Siitä, että kuka järjestelystä hyötyy, on paha sanoa. Toisaalta joo, Google voi myydä omat mainoksensa sinne ja siten ottaa rahat pois päältä. Toisaalta taas se ajaa sivuille uusia ihmisiä, joista osa saattaa innostua lukemaan ko. julkaisua. Tai näin aineski teoriassa. Internetin rahantekomekaniikka isoilla yhtiöillä on vielä aika lähellä South Parkin underpants gnomes -jaksoa.
Vastakysymys aikkarijuttuun: miksi sanomalehden tai telkkarikanavan tai radiokanavan pitäisi hankkia lukijoita netissä? Tästä voisi joku Haakana tai Lintulahti varmaan spekuloida tarkemmin, mutta teoria lienee about se, että vaikka aikakauslehdet pitää lukijoitaan varsin sitoutuneina (koska kyse on yhteisöstä ja jaetuista arvoista enemmän kuin siitä että on pakko tilata vaikkapa ainoa paikallislehti), niin pysyykö ne uskollisina, jos netistä löytää vaihtoehtopalvelu X:stä saman aihepiirin jutut ilmaiseksi ja nopeammin?
Todella mielenkiintoinen, viihdyttävä ja hyvin rakennettu esitys! Omaperäinen ja omaan elämääsi liittynyt kalvosarja toimi hyvin.
”Remingtonilla rööki huulessa juttujen hakkaaminen” jäi parhaiten mieleen nerokkaasta vitsikimarasta.
Kiitos mielenkiintoisesta luennosta. Näin glögiä siemaillessa ja luentoasi palasiksi hajoittaessa tuli muutama pohdinta mieleen.
1:ksi. Rapakon takana Rubert Murdock syyttää, että Google vie häneltä rahat. Onko pienellä suomalaisella kielialueella Google erilaisine palveluineen sisällöntuottajille vihollinen vai ystävä?
2:ksi. Puhuit joidenkin menestyvien aikakauslehtien kotisivujen epäsuosiosta ja keinoista, joilla niiden suosiota on yritetty kasvattaa. Mitä konkreettista hyötyä aikakauslehti, jota ei julkaista netissä, saa nettisivuillensa _toissijaisella_ sisällöllä houkutelluista kävijöistä? Tietystihän se näyttää hyvältä TNS Metrixin viikkokatsauksessa, mutta onko se silti resurssien haaskauksen arvoista. Näkyvyys ei aina tarkoita lisää euroja. Nettiin lähtevän lehden pitäisi joko ottaa riski ja satsata nettisisältöön kunnolla tai unohtaa koko juttu ja pysyä vain printtimediana.
Google Newsin Suomi-lanseerausta on odoteltu pitkään. Virallisesti kukaan ei sano asiasta mitään, mutta olen ymmärtänyt, että mediayhtiöt ja Google on jutelleet. Siitä, että kuka järjestelystä hyötyy, on paha sanoa. Toisaalta joo, Google voi myydä omat mainoksensa sinne ja siten ottaa rahat pois päältä. Toisaalta taas se ajaa sivuille uusia ihmisiä, joista osa saattaa innostua lukemaan ko. julkaisua. Tai näin aineski teoriassa. Internetin rahantekomekaniikka isoilla yhtiöillä on vielä aika lähellä South Parkin underpants gnomes -jaksoa.
Vastakysymys aikkarijuttuun: miksi sanomalehden tai telkkarikanavan tai radiokanavan pitäisi hankkia lukijoita netissä? Tästä voisi joku Haakana tai Lintulahti varmaan spekuloida tarkemmin, mutta teoria lienee about se, että vaikka aikakauslehdet pitää lukijoitaan varsin sitoutuneina (koska kyse on yhteisöstä ja jaetuista arvoista enemmän kuin siitä että on pakko tilata vaikkapa ainoa paikallislehti), niin pysyykö ne uskollisina, jos netistä löytää vaihtoehtopalvelu X:stä saman aihepiirin jutut ilmaiseksi ja nopeammin?
Markus
Todella mielenkiintoinen, viihdyttävä ja hyvin rakennettu esitys! Omaperäinen ja omaan elämääsi liittynyt kalvosarja toimi hyvin.
”Remingtonilla rööki huulessa juttujen hakkaaminen” jäi parhaiten mieleen nerokkaasta vitsikimarasta.
Kiitos mielenkiintoisesta luennosta. Näin glögiä siemaillessa ja luentoasi palasiksi hajoittaessa tuli muutama pohdinta mieleen.
1:ksi. Rapakon takana Rubert Murdock syyttää, että Google vie häneltä rahat. Onko pienellä suomalaisella kielialueella Google erilaisine palveluineen sisällöntuottajille vihollinen vai ystävä?
2:ksi. Puhuit joidenkin menestyvien aikakauslehtien kotisivujen epäsuosiosta ja keinoista, joilla niiden suosiota on yritetty kasvattaa. Mitä konkreettista hyötyä aikakauslehti, jota ei julkaista netissä, saa nettisivuillensa _toissijaisella_ sisällöllä houkutelluista kävijöistä? Tietystihän se näyttää hyvältä TNS Metrixin viikkokatsauksessa, mutta onko se silti resurssien haaskauksen arvoista. Näkyvyys ei aina tarkoita lisää euroja. Nettiin lähtevän lehden pitäisi joko ottaa riski ja satsata nettisisältöön kunnolla tai unohtaa koko juttu ja pysyä vain printtimediana.
Google Newsin Suomi-lanseerausta on odoteltu pitkään. Virallisesti kukaan ei sano asiasta mitään, mutta olen ymmärtänyt, että mediayhtiöt ja Google on jutelleet. Siitä, että kuka järjestelystä hyötyy, on paha sanoa. Toisaalta joo, Google voi myydä omat mainoksensa sinne ja siten ottaa rahat pois päältä. Toisaalta taas se ajaa sivuille uusia ihmisiä, joista osa saattaa innostua lukemaan ko. julkaisua. Tai näin aineski teoriassa. Internetin rahantekomekaniikka isoilla yhtiöillä on vielä aika lähellä South Parkin underpants gnomes -jaksoa.
Vastakysymys aikkarijuttuun: miksi sanomalehden tai telkkarikanavan tai radiokanavan pitäisi hankkia lukijoita netissä? Tästä voisi joku Haakana tai Lintulahti varmaan spekuloida tarkemmin, mutta teoria lienee about se, että vaikka aikakauslehdet pitää lukijoitaan varsin sitoutuneina (koska kyse on yhteisöstä ja jaetuista arvoista enemmän kuin siitä että on pakko tilata vaikkapa ainoa paikallislehti), niin pysyykö ne uskollisina, jos netistä löytää vaihtoehtopalvelu X:stä saman aihepiirin jutut ilmaiseksi ja nopeammin?
Todella mielenkiintoinen, viihdyttävä ja hyvin rakennettu esitys! Omaperäinen ja omaan elämääsi liittynyt kalvosarja toimi hyvin.
”Remingtonilla rööki huulessa juttujen hakkaaminen” jäi parhaiten mieleen nerokkaasta vitsikimarasta.