Jos et ole kuullut The Awlista, kannattaa lukea sen parhaat jutut nyt, kun saitti elää viimeisiä viikkojaan.
Archives
Näin myydään juttu aikakauslehdelle
Freelance-toimittaja Paul Tullis kertoo yksityiskohtaisesti, kuinka hän myi juttuidean New York Times Magazinelle.
Raju Narisettin vinkit mediasta kirjoittaville toimittajille
Nykyään Gizmodo Media Groupia johtava Raju Narisetti (ex-WaPo & WSJ) kirjoitti Nieman Labin vuosikoosteeseen erinomaisen luettelon kysymyksistä, joita mediabisnestä seuraavien toimittajien pitäisi esittää haastateltaville.
Tutkittua tietoa infografiikoista
Kennedy Elliottin esitelmä/blogaus 39 studies about human perception in 30 minutes auttaa tajuamaan, millaiset kuvaajat ja vänkyrät toimivat ja millaiset eivät
Vinkkejä juttujen myymiseen freelance-toimittajille
Atlanticin 17 vinkkiä siitä, miten tarjotaan juttuja ostajille, on valtaosin pätevää kamaa Suomessakin.
56 juttua luettavaksi
56 featurejuttua luettavaksesi (yhdistävä tekijänsä on se, että kirjoittajat ovat kaikki naisia)
Literary Journalism Studies
Literay Journalism Studies on kaunokirjallista journalismia käsittelevä tieteellinen lehti.
Mikä Malcolm Gladwellin ketsuppijutussa viehättää?
Tim Carmody kehuu Malcolm Gladwelliä:
Malcolm Gladwell is a master of misdirection and the slow play. He bluffs, demurs, head fakes and suddenly raises the stakes. His stories have threads that weave in and out, and he can fool you as to which thread is the “A” and which is the “B” story. He can fool you about his thesis, and even more astonishingly, he can fool you about whether or not he actually has one – in either direction.
Ira Glass kertoo miten tehdä hyvä radio-ohjelma
Ira Glass kertoi This American Lifen tekemisestä vuonna 1998:
So the way that my staff and I talk about stories is we talk about, okay, what’s the anecdote and then where’s the moment of reflection. And we structure the stories like that, over and over and over.
David Simon: Paskat lehdistä, mutta säilyttäkää toimitukset
But I don’t care about newsprint. I don’t care about cutting down trees and throwing them on people’s doorsteps. That is an anachronism. We’re all going to be working digitally. Everybody in prose is going to work digitally. I mean, books are going to hang on longer because they’re things with greater permanence in the culture, but it’s hard to imagine that any periodical’s digital presence isn’t going to be prominent. So I don’t care about the newsprint at all. That day is gone, and rightly so. I care about the newsroom.